AcasaActualAgenda Economică. Euro va fi utilizat ca monedă de referință, noi rute directe de pe Aeroportul din Chișinău, cum vom trece de următorul sezon rece?

Agenda Economică. Euro va fi utilizat ca monedă de referință, noi rute directe de pe Aeroportul din Chișinău, cum vom trece de următorul sezon rece?

Agenda Economică. În fiecare luni vorbim despre cele mai importante evenimente economice din săptămâna trecută, dar și ce se va întâmpla în următoarele șapte zile.


Să începem cu Banca Națională a Moldovei (BNM), care informează că, începând cu 2 ianuarie 2025, euro va fi utilizat ca monedă de referință pentru stabilirea cursului oficial al leului moldovenesc, înlocuind dolarul SUA. Potrivit BNM, decizia reflectă orientarea economiei Republicii Moldova către piața Uniunii Europene, care joacă un rol dominant în structura comercială și financiară a țării. Această trecere are ca scop alinierea la realitățile economice, în contextul în care Uniunea Europeană este cel mai important partener comercial al Moldovei și principala sursă de remiteri și investiții străine directe. Datele oficiale arată că peste 60% din tranzacțiile comerciale și 70% din remiteri sunt în euro, iar această monedă este cea mai populară în piața valutară locală. Schimbarea va contribui la stabilitatea cursului valutar, în beneficiul economiei.


La fel, utilizarea euro ca monedă de referință este o decizie metodologică, menită să alinieze structurile financiare ale Moldovei cu cele ale Uniunii Europene, fără a afecta politica monetară a BNM. Cetățenii și agenții economici nu vor resimți un impact direct, tranziția fiind una tehnică, cu scopul de a susține echilibrul macroeconomic și alinierea la standardele europene. Pe lângă aceasta, situația energetică rămâne în continuare un subiect de mare importanță. Vadim Ceban, președintele Moldovagaz, a declarat recent că Moldova va dispune de cantitățile necesare de gaz pentru iarna aceasta, chiar dacă tranzitul prin Ucraina rămâne o necunoscută.


„În primul rând, încă sper că va fi posibilă continuarea tranzitului prin Ucraina, chiar și fără un nou contract între „Gazprom” și „Naftogaz”. Cel mai probabil, se va modifica schema de plată a tranzitului – contractele vor fi semnate de traderii europeni și operatorul sistemului de transport al gazelor (GTS) din Ucraina, cu plata combustibilului la granița Rusiei. Moldova ar putea apela, de asemenea, la această metodă; lucrăm în acest sens cu guvernul nostru”, a declarat Ceban.


În ceea ce privește rutele alternative de aprovizionare, președintele „Moldovagaz” a menționat că au fost deja testate opțiuni viabile, precum coridorul Transbalcanic, care rămâne cea mai favorabilă alternativă. Totuși, el a avertizat că „Fluxul Turcesc”, prin care gazul ajunge în Europa, este deja complet contractat pentru iarna aceasta, iar capacitatea de transport la granița Turciei cu Bulgaria ar putea deveni o provocare.


Ceban a subliniat și posibilitatea de a importa gaze din Europa prin Ucraina, însă a subliniat că acest lucru ar implica costuri mai mari și un volum limitat de livrări, cu riscuri financiare și logistice suplimentare. Totuși, el menționează că un alt factor care conferă un plus de încredere sunt rezervele de gaze create pentru aprovizionarea consumatorilor în perioadele de vârf ale cererii.


Pe de altă parte, pentru a se apropia de Uniunea Europeană, Republica Moldova trebuie să ajusteze salariul minim pe economie. Acesta trebuie să reprezinte 50% din salariul mediu pe economie. Lucru care va face Republica Moldova să fie comparabilă cu țările vecine, o va apropia de standardele europene de securitate salarială, iar efortul financiar este unul pe care real și-l poate asuma, afirmă economistul Veaceslav Ioniță.


Potrivit analizei sale, salariul minim pe economie în Republica Moldova a crescut semnificativ în ultimii ani, dar încă nu este suficient pentru a asigura un trai decent pentru toți cetățenii. În 2010, salariul minim era de doar 1.100 lei lunar, iar în 2024 este de 5.000 lei lunar.


În prezent, raportul dintre salariul minim și salariul mediu în Republica Moldova este de aproximativ 35%, iar în 2024 se estimează că va ajunge la 35%. Totuși, acest raport este încă mult mai mic comparativ cu cel din țările Uniunii Europene, unde salariul minim reprezintă între 50% și 57% din salariul mediu. De exemplu, în Luxemburg, salariul minim lunar este de 2.571 euro, iar în România – 605 euro. În schimb, în Republica Moldova, salariul minim este de doar 260 euro lunar, ceea ce arată diferențele mari între țările din UE și Moldova în ceea ce privește protecția salarială.


Ioniță a menționat că în următorii 6-7 ani, Republica Moldova ar trebui să adopte o politică graduală de creștere a salariului minim, pentru a ajunge la obiectivul de 50% din salariul mediu.


Mai mult, Ioniță a subliniat că, pentru protejarea celor cu venituri mici, va fi necesar un mecanism suplimentar care să asigure că majorarea salariului minim nu va fi mai mică decât rata inflației din anul precedent. Totodată, Guvernul va trebui să implementeze politici fiscale care să sprijine sectoarele vulnerabile, unde salariul mediu este semnificativ mai mic decât cel mediu pe economie.


La licitațiile deschise de vineri, pentru obținerea dreptului de încheiere a contractului privind amplasarea gheretelor pe teritoriul orașului Chișinău, au fost adjudecate 25 de loturi în sumă de 8,9 milioane de lei. La cele patru concursuri au fost expuse loturi pentru dreptul de a comercializa din gheretă în parcuri și pe străzile din oraș.


Este vorba despre dreptul de a comercializa presă periodică, băuturi răcoritoare și fierbinți, produse de cofetărie și patiserie, apă potabilă, fructe și legume, servicii de agrement (parc de distracții în aer liber), terase de alimentație publică. Primăria municipiului Chișinău precizează că loturile rămase neadjudecate vor fi expuse la concurs în cadrul licitațiilor viitoare.


Și nu în ultimul rând, Aeroportul Internațional Chișinău adaugă două noi rute directe: una către București, România, începând cu 30 martie 2025 și alta către Katowice, Polonia, începând cu 1 iunie 2025! Aceste rute vor oferi noi oportunități de călătorie pentru moldoveni, facilitând accesul rapid la destinații europene.

Citiți, de asemenea

Vei fi interesat de
img