Agenda Economică. În fiecare luni vorbim despre cele mai importante evenimente economice din săptămâna trecută, dar și ce se va întâmpla în următoarele șapte zile.
Continuăm cu criza energetică. Săptămâna trecută am vorbit despre faptul că pretinsul lider al regiunii transnistrene, Vadim Krasnoselski, a efectuat o vizită la Moscova, unde s-a întâlnit cu reprezentanții Ministerului rus al Energiei. În urma întrevederii, acesta a anunțat că livrările de gaze naturale din Rusia către regiune vor fi reluate în curând, sub formă de ajutor umanitar.
Au urmat acuzații referitoare la presupusa blocare a aprovizionării cu gaze naturale a malului stâng al Nistrului din partea autorităților de la Chișinău. Prin urmare, purtătorul de cuvânt al Guvernului, Daniel Vodă, a declarat că autoritățile moldovenești nu au fost informate despre noi soluții privind aprovizionarea cu gaze naturale pentru regiunea transnistreană, în afara celor deja prezentate anterior. În acest context, Guvernul, prin intermediul Ministerului Afacerilor Externe (MAE), a solicitat Ambasadei Rusiei la Chișinău să informeze care companii ar urma să participe la eventuala reluare a livrărilor de gaz către regiunea transnistreană. Până în prezent, nu a fost primit niciun răspuns oficial.
Și vicepremierul pentru Reintegrare, Oleg Serebrian, a declarat că Tiraspolul răspândește o retorică insistentă, care se axează pe volumele de gaze, inexistente deocamdată, pe care Moldova nu ar vrea să le transporte spre malul stâng al Nistrului. „În primul rând, noi încă nu am văzut acest gaz. Noi vorbim despre niște gaze virtuale, care sunt pe undeva și cândva vor ajunge la frontiera moldovenească”, a afirmat vicepremierul.
”O soluție pe termen scurt a crizei energetice din stânga Nistrului este utilizarea cărbunelui din Ucraina. Însă Tiraspolul deocamdată nu a oferit un răspuns la oferta Kievului de a livra cărbune mai ieftin sau chiar gratuit. Pe termen lung, totuși, este necesar de identificat surse de aprovizionare cu gaze, a mai spus Serebrian.
În același timp, Guvernul de la Chișinău consideră că criza umanitară din regiunea transnistreană este creată și menținută intenționat pentru a provoca destabilizare internă în Republica Moldova.
Vești noi despre licitația privind spațiile comerciale de a Aeroportul Internațional Chișinău. Astăzi, în cadrul unei conferințe de presă, directoarea Agenției de Investiții, Natalia Bejan a menționat că, la sfârșitul lunii noiembrie 2024, Agenția de Investiții a preluat responsabilitatea organizării consultațiilor publice privind caietele de sarcini pentru spațiile comerciale de la Aeroportul Internațional Chișinău (AIC). Aceste consultații au vizat în mod special două dintre cele mai strategice și importante zone: Duty free și alte spații comerciale.
Natalia Bejan, a explicat că, în perioada noiembrie-decembrie 2024, au fost colectate opinii și recomandări atât din partea companiilor naționale, cât și internaționale. Toate sugestiile au fost formalizate și analizate, iar concluziile au fost prezentate Agenției Proprietății Publice (APP), AIC și echipei premierului Dorin Recean. În urma acestora, urmează ca APP și AIC să ajusteze caietele de sarcini în conformitate cu recomandările primite și să redeschidă procedura de licitație.
„Agenția de Investiții nu are nici abilitatea, nici responsabilitatea de a demara astfel de procese, dar avem recomandările pe care le-am dat și pe care urmează deja colegii să le ia în calcul pentru a redeschide procedura de mai departe", a adăugat Bejan.
La rândul său, Roman Cojuhari, directorul Agenției Proprietății Publice, a subliniat că a primit acele recomandări. Acum urmează ca ele să fie analizate cât se poate de detaliat atât în cadrul AIC, cât și în cadrul Consiliului de Administrare a Aeroportului și să fie luată decizia cea mai potrivită.
Menționăm că, pe parcursul anului trecut, au avut loc mai multe încercări nereușite de a organiza licitația pentru închirierea spațiilor comerciale de la Aeroport.
Pe lângă aceste evoluții economice, Aeroportul Internațional Chișinău a făcut un alt pas important. Astfel, Aeroportul din Chișinău va putea opera zboruri chiar și în condiții de vizibilitate extrem de redusă, cum ar fi ceața densă, eliminând astfel restricțiile anterioare și contribuind la reducerea întârzierilor și anulărilor de zboruri. Acest lucru va fi posibil după ce, din 23 ianuarie curent, AIC va intra oficial în categoria aeroporturilor dotate cu sistemul de aterizare instrumentală ILS CAT III. Sistemul furnizează piloților informații precise despre direcție și altitudine în timpul aterizării, chiar și atunci când vizibilitatea este aproape zero. Categoria ILS CAT III permite aterizări în condiții cu vizibilitate verticală sub 30 de metri până la 0 metri și vizibilitate orizontală sub 300 de metri până la minim 75 de metri.
Să trecem la transportatori. Din 30 ianuarie 2025, Serviciul Vamal al Republicii Moldova lansează sistemul digital pentru traversare programată a frontierei – BQS (Border Queuing System) – care va transforma modul în care camioanele traversează frontierele! În prima fază, BQS va fi disponibil în regim de pilotare la Postul Vamal Costești, iar transportatorii de camioane vor putea rezerva ziua și ora pentru traversarea frontierei, evitând cozile interminabile.
Ce aduce nou BQS? ✅Digitalizare completă a procesului de traversare; ✅Planificare eficientă a timpilor de tranzit; ✅Reducerea aglomerației și a timpilor de așteptare; ✅Automatizare completă la posturile vamale (echipamente inteligente, monitoare, bariere etc.).
Prin acest serviciu, Serviciul Vamal își dorește să transforme traversarea camioanelor cu mărfuri prin posturile vamale de frontieră într-un proces digital, rapid și comod”, a anunțat autoritatea vamală.
Cu sprijinul USAID Moldova, această platformă este accesibilă pe desktop și prin aplicațiile mobile (App Store și Play Store), iar infrastructura vamală va fi complet sincronizată pentru o gestionare automată a traficului.
Vești bune și pentru șoferii care călătoresc în afara țării: Deputatul Radu Marian a anunțat că, în urma intrării în vigoare a legii privind liberalizarea parțială a pieței asigurărilor, prețul pentru polița Cartea Verde scade.
Exemplu concret: Anul trecut, o poliță de 15 zile costa aproximativ 700 lei; Anul acesta, aceeași poliță este doar 433 lei.
ATENȚIE: Costul variază în funcție de automobil, istoricul accidentelor și alți factori. Verificați site-urile companiilor de asigurări sau aplicațiile dedicate pentru a vedea prețul exact pentru voi.
În ceea ce privește transportul public, lansarea sistemului „e-Bilet” în transportul rutier din Moldova se amână pentru decembrie 2025! Inițial programat pentru sfârșitul lunii ianuarie 2025, lansarea sistemului „e-Bilet” a fost amânată până la sfârșitul acestui an. Ion Bocancea, directorul adjunct al ANTA, a explicat că decizia a fost luată pentru a asigura testarea adecvată a sistemului înainte de implementarea oficială.
Ce va aduce nou sistemul „e-Bilet”? Posibilitatea de a cumpăra bilete online, fără a mai fi nevoie de deplasare la ghișeu; Platformă online și aplicație mobilă pentru transportatori, care vor avea acces în timp real la informații esențiale. Implementarea acestui sistem va aduce beneficii atât pasagerilor, cât și operatorilor de transport, prin creșterea eficienței și confortul plăților, dar și prin îmbunătățirea gestionării rutelor de transport.
Implementarea sistemului „e-Bilet” nu va influența prețul biletelor de călătorie.
După un început de an cu creșteri constante, Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) observă semnale tot mai clare că prețurile la carburanți ar putea începe să scadă.
Contractele futures pentru țițeiul Brent au scăzut, ceea ce sugerează o tendință de scădere a pieței. Această schimbare a fost influențată de factori internaționali, precum planul ambițios al SUA de a crește producția internă de petrol și solicitările către OPEC pentru reducerea prețurilor țițeiului.
Deși prețurile la carburanți au crescut cu aproximativ 1,5-1,6 lei/litru de la începutul anului, Moldova rămâne printre țările europene cu cele mai mici prețuri! Astfel, țara noastră se află pe locul 3 în Europa la prețul cel mai ieftin al motorinei și pe locul 5 pentru benzină.
Astfel, mâine un litru de benzină va costa la fel ca și astăzi, 24,79 lei. Motorina se ieftinește cu doi bani și va costa mâine: 21,69 lei.