Consiliul Concurenței a aplicat amenzi considerabile producătorului de ulei de floarea soarelui, „Floarea Soarelui” SA, și distribuitorului acestuia, „Lux Proba Grup” SRL, pentru încălcarea normelor de concurență. În urma unei investigații derulate între 2022 și 2024, Consiliul a constatat că cele două întreprinderi au încheiat un acord anticoncurențial între octombrie 2019 și iunie 2022, ceea ce a dus la restrângerea concurenței pe piață. Sancțiuni aplicate: „Floarea Soarelui” SA: amendă de 123,1 milioane de lei; „Lux Proba Grup” SRL: amendă de 69,5 milioane lei. Relația dintre întreprinderi: „Lux Proba Grup” SRL este principalul distribuitor al uleiului îmbuteliat produs de „Floarea Soarelui” SA. În paralel, producătorul livrează direct produsele sale către rețelele comerciale. Astfel, ambele companii operează pe același nivel al lanțului de distribuție pentru uleiul de floarea-soarelui. Practici anticoncurențiale identificate: Investigația a arătat că între cele două întreprinderi a existat o coordonare a prețurilor înainte de a le comunica propriilor clienți. Printre comportamentele anticompetitive identificate se numără: Înainte de a majora prețurile către clienții săi, „Lux Proba Grup” SRL solicita producătorului „Floarea Soarelui” SA să crească prețurile și pentru rețelele comerciale cu care producătorul lucra direct. Pe de altă parte, înainte de a decide prețurile de vânzare directă către propriii clienți, „Floarea Soarelui” SA cerea informații de la „Lux Proba Grup” SRL despre prețurile la care distribuitorul urma să livreze produsele. În acest fel, producătorul își alinia prețurile pentru a nu oferi avantaje comercianților care preferau să cumpere direct.
Impactul asupra pieței: Coordonarea prețurilor a afectat nu doar concurența între distribuitori, dar și concurența între mărci, în special între uleiul de floarea-soarelui al producătorului și mărcile „private label” fabricate la fabrica „Floarea Soarelui” SA. Analiza prețurilor: Consiliul Concurenței a examinat și posibilele practici de prețuri excesive. Totuși, analiza realizată a arătat că prețurile practicate de „Floarea Soarelui” SA nu erau disproporționate față de costuri, iar acuzațiile de prețuri excesive nu s-au confirmat. Reacția autorităților: Alexei Gherțescu, Președintele Consiliului Concurenței, a subliniat importanța respectării regulilor de concurență loială: „Relațiile de cooperare strânsă dintre producători și distribuitori nu pot justifica practici care au ca obiect sau efect restrângerea concurenței pe piață, reducând astfel beneficiile concurenței pentru consumatori.” Pași următori: După comunicarea deciziei, cele două întreprinderi sancționate au la dispoziție un termen de 30 de zile lucrătoare pentru a contesta hotărârea în instanța de judecată. În cazul în care decizia va rămâne definitivă, amenzile aplicate vor fi încasate la bugetul de stat.