Problema densității de autoturisme din Chișinău a devenit din ce în ce mai evidentă, afectând nu doar traficul, dar și viața cotidiană a locuitorilor orașului. Expertul economic Veaceslav Ioniță a realizat o analiză detaliată a acestui fenomen, bazată pe un indicator simplu – densitatea autoturismelor – care măsoară procentul de spațiu urban destinat transportului ocupat de autoturismele înregistrate în oraș. Acest indicator include doar autoturismele, fără transport public sau alte vehicule. Situația actuală: alarmantă și în creștere
În comparație cu alte municipii din Moldova, unde densitatea de autoturisme este mult mai mică (de exemplu, Ceadîr-Lunga, Comrat și Hâncești, unde autoturismele ocupă doar 1% din suprafața urbană destinată transportului), Chișinău se află într-o situație dramatică. Dacă în 2015 autoturismele ocupau 18,3% din această suprafață, astăzi ele ocupă deja 25,8% din spațiul urban destinat transportului. Practic, o pătrime din suprafața orașului este blocată de autoturisme. ”Imaginați-vă șocul unui locuitor dintr-un sat când ajunge în Chișinău, unde densitatea de autoturisme este de 50 până la 100 de ori mai mare decât în localitatea sa”, menționează Ioniță. Impactul asupra orașului: Sufocare și blocaje
Pe măsură ce numărul de autoturisme crește, tot mai multe benzi de circulație sunt transformate în parcări necontrolate, ceea ce face ca traficul să devină din ce în ce mai haotic și mai lent. Potrivit analistului, municipiul Chișinău este un exemplu clasic al unui oraș sufocat de un număr necontrolat de autoturisme. Soluțiile propuse: Taxa de parcare și sprijin pentru transportul public ”Acum doi ani, colegii de la IDIS „Viitorul” au propus consiliului municipal introducerea unei taxe de parcare pentru toate locurile publice din oraș. Acești bani ar putea fi redirecționați integral către subvenționarea transportului public”, a declarat economistul. Ioniță a enumerat beneficiile acestei măsuri: - 100 milioane de lei în primul an, ajungând la 200 milioane de lei în al doilea an; - O reducere semnificativă a numărului de autoturisme utilizate zilnic, încurajând cetățenii să aleagă transportul public, care ar deveni mai eficient și mai accesibil. Exemplul Tokyo: Ce putem învăța de la cel mai mare oraș din lume ”Un exemplu fascinant este Tokyo, cea mai mare aglomerație urbană din lume, care nu cunoaște blocajele rutiere. În Tokyo, este imposibil să vezi mașini parcate pe străzi, iar numărul de autoturisme pe cap de locuitor este cu 35% mai mic decât în Chișinău. De ce? Pentru că peste 93% din necesitățile de deplasare ale locuitorilor sunt asigurate de transportul public”, a precizat Veaceslav Ioniță.