Începând cu data de 15 august 2024, au intrat în vigoare mai multe modificări la Codul fiscal, aprobate prin Legea nr. 214/2024 pentru modificarea unor acte normative, ce vizează politica bugetar-fiscală şi vamală.
Iată ce modificări ce vizează impozitul pe venit, potrivit Serviciului Fiscal de Stat:
1)Modalitatea de impozitare a veniturilor persoanelor fizice obținute de la predarea deșeurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora Începând cu 15 august 2024, veniturile persoanelor fizice obținute de la predarea deșeurilor de metale feroase şi neferoase, a reziduurilor industriale care conţin metale sau aliaje ale acestora se vor impozita prin reținerea impozitului pe venit la sursa de plată, de către agentul economic, în mărime de 12%. 2)Regimul fiscal al agenților economici care desfășoară activități în domeniul comercializării deșeurilor de metale feroase şi neferoase A fost abrogat capitolul 73 „Regimul fiscal al agenţilor economici care desfăşoară activităţi în domeniul comercializării deşeurilor de metale feroase şi neferoase” din titlul II al Codului fiscal. Prevederile respective au intrat în vigoare la data de 15 august 2024, dar se pun în aplicare începând cu 1 ianuarie 2024. 3)Regimul fiscal aferent veniturilor persoanelor fizice obținute din VMS
Începând cu 15 august 2024, veniturile persoanelor fizice rezidente obținute sub formă de creștere de capital sau dobânzi aferente valorilor mobiliare de stat și/sau aferente obligațiunilor emise de autoritățile administrației publice locale vor constitui sursă de venituri neimpozabile și nu se vor impozita prin reținere finală a impozitului pe venit de către Ministerul Finanțelor sau dealerii primari. 4)Introducerea noilor surse de venituri neimpozabile
Începând cu 15 august 2024, în venitul brut nu se includ următoarele tipuri de venit:
- veniturile obținute din vânzarea energiei electrice de către persoanele fizice rezidente care produc energie regenerabilă și cărora li se aplică mecanismul de contorizare netă/facturare netă conform Legii nr. 10/2016 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile; - venitul obținut de către operatorul de sistem și/sau unitatea termoenergetică în urma primirii cu titlu gratuit: a liniilor și a stațiilor electrice, conform Legii nr. 107/2016 cu privire la energia electrică; a instalațiilor de gaze naturale, conform Legii nr. 108/2016 cu privire la gazele naturale; a rețelelor termice și/sau a instalațiilor termoenergetice, conform Legii nr. 92/2014 cu privire la energia termică și promovarea cogenerării.”
5)Ajustarea prevederilor art.21 alin. (6) din Codul fiscal
Începând cu 15 august 2024, agentul economic va avea obligația să ajusteze veniturile în scopuri fiscale doar pentru tranzacțiile economice cu fondatorii persoane fizice sau alte persoane fizice interdependente care nu desfășoară activitate de întreprinzător, realizate la un preț mai mic decât prețul de piață. Totodată, agentul economic nu va avea obligația să ajusteze veniturile în scopuri fiscale, conform art.21 alin. (6) din Codul fiscal, aferent tranzacțiilor pentru care a fost aplicat principiul lungimii brațului la stabilirea prețului, precum și pentru care au fost aplicate prevederile art.19 din Codul fiscal.
6)Reglementarea condițiilor pentru acordarea plăților din capitalul de stimulare către salariați
Societatea are dreptul să formeze, prin decizie unanimă a asociaţilor, un capital de stimulare pentru a-i stimula şi interesa în activităţi eficiente, participări active, iniţiative de creaţie în favoarea societăţii pe beneficiarii (salariaţii angajaţi) care îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
- au statut de rezident conform art.5 pct.5) lit.a) din Codul fiscal nr.1163/1997;
- sunt angajaţi în cadrul societăţii de cel puţin 12 luni depline la data acordării plăţilor;
- suma achitată fiecărui salariat nu depăşeşte 100% din cuantumul anual al salariului primit de către acesta în anul din care se formează capitalul de stimulare;
- cuantumul capitalului de stimulare nu depăşeşte 25% din profitul net.
Este important de menționat că la alin.(5) al aceluiași articol, care prevede că plăţile din capitalul de stimulare se asimilează dividendelor, dar se achită o dată pe an, nu au fost efectuate careva modificări. Respectiv, tratamentul fiscal al plăților din capitalul de stimulare rămâne același, urmând a fi reținut impozitul pe venit la sursa de plată în mărime de 6%, conform art.901 alin.(31) din Codul fiscal.