AcasaActualSabotaj la vamă, inspecții inopinate și schimburi inutile. Care au fost nemulțumirile mediului de afaceri la lansarea programului PACC 2027?

Sabotaj la vamă, inspecții inopinate și schimburi inutile. Care au fost nemulțumirile mediului de afaceri la lansarea programului PACC 2027?

Ministerul Dezvoltării Economice și Digitalizării a anunțat pe 14 septembrie lansarea Programului Național de Promovare a Antreprenoriatului și Competitivității pentru perioada 2023-2027 (PACC 2027). Programul ar trebui să îmbunătățească mediul de afaceri și să îl alinieze la cerințele economiei moderne, în special ale principalei piețe de export a Moldovei, UE. Cu toate acestea, până în prezent, antreprenorii moldoveni nu sunt deosebit de mulțumiți de condițiile de lucru din țară, în special în ceea ce privește relațiile cu agențiile de stat.

Potrivit șefului Ministerului Dezvoltării Economice, Dumitru Alaiba, obiectivele principale ale programului sunt:

— Eliminarea a cel puțin 20 % din numărul total de reglementări;
— creșterea numărului de IMM-uri care utilizează finanțări alternative cu 25 % față de anul de referință;
— Dezvoltarea a cel puțin 10 proiecte în domeniul infrastructurilor și tehnologiilor verzi;
— Creșterea scorului indicelui Transparency International pentru Republica Moldova cu 5 puncte față de anul de bază.

Alaiba a adăugat că ministerul ascultă și aude mediul de afaceri și intenționează să continue să aprofundeze problemele businessului.

La lansarea oficială a programului au participat antreprenori care s-au plâns ministrului de condițiile în care sunt nevoiți să lucreze. Cei care au lucrat în străinătate timp de mai mulți ani înainte de a-și începe propria afacere au fost deosebit de indignați.

De exemplu, un importator de echipamente s-a plâns de sabotajul autorităților vamale, care nu doresc să organizeze un control comun complet la frontieră, ceea ce face ca camioanele să stea la coadă timp de săptămâni întregi. El a adăugat că există probleme cu declarațiile vamale, precum și cu certificatele de origine emise de autoritățile europene, care continuă să fie reverificate de cele moldovenești.

Alaiba a promis că birocrația atât la birourile vamale, cât și la cele fiscale va fi redusă în curând.

Directoarea complexului turistic din Călărași, Larisa Ambrosii, a vorbit despre inspecțiile inopinate ale inspectorilor fiscali, despre cerințe depășite care nu pot fi îndeplinite de un restaurant mare, darămite de restaurantele mici de bucătărie națională. Ea a menționat, de asemenea, problema cu investițiile în valută străină. «Ca să investești 50 de mii de euro în vreo afacere, aceștia trebuie schimbați în lei, puși într-un cont și apoi cumpărați din nou euro cu ei. De ce avem nevoie de aceste schimburi inutile când avem atâta nevoie de investiții?», și-a exprimat Ambrosii nedumerirea.

Antreprenorii au vorbit, de asemenea, despre lipsa acută de personal, și asta în toate domeniile — industria textilă, producția alimentară, producția de mobilă etc. Ei consideră că autoritățile nu acordă suficientă atenție problemei și că oamenii continuă să plece, în timp ce cei care rămân nu pot sau nu vor să lucreze.

Alaiba le-a mulțumit oamenilor de afaceri pentru semnale, dar a spus că nu va fi posibil să se rezolve toate problemele deodată, chiar dacă întregul minister lucrează non-stop pentru a le rezolva.

Citiți, de asemenea

Vei fi interesat de
img