Anularea rezultatelor licitației pentru spațiile comerciale pe aeroportul din Chișinău a fost o surpriză pentru compania franceză Lagardère Travel Retail. Compania nu a decis încă dacă va participa la noua licitație, dar a promis că va studia noile condiții ale acesteia.
Acest lucru a fost declarat în cadrul unei conferințe de presă de către vicepreședintele pentru dezvoltare al companiei, Baptiste Guduit.
El a spus că Lagardère a atras atenția pentru prima dată asupra aeroportului din Chișinău în 2019, când companiile DFM și Aerofud (care gestionează magazinele duty-free și restaurantele din aeroport) au propus companiei franceze să cumpere afacerea de la ele.
Atunci, reprezentanții Lagardère s-au întâlnit cu acestea și cu reprezentanții fostului concesionar al aeroportului, Avia Invest. În același timp, după cum a precizat Guduit, compania a aflat de la Ambasada Franței în Republica Moldova că exista un conflict între Avia Invest și autoritățile moldovenești. În plus, a reieșit că ambele companii plăteau taxe foarte mici însuși aeroportului și nu participau aproape deloc la generarea veniturilor acestuia, așa cum se obișnuiește în toate aeroporturile. Acest lucru li s-a părut dubios și compania a refuzat să negocieze.
El a precizat că pe parcursul anului 2023 s-a întâlnit cu reprezentanți ai autorităților moldovenești. De exemplu, la București, la un forum de afaceri cu ministrul Economiei, Dumitru Alaiba, căruia i-a prezentat compania și a vorbit despre propunerile sale de a investi în Moldova, precum și cu șeful Agenției Proprietății Publice și cu administratorul aeroportului, dar nu s-a întâlnit cu ministrul Infrastructurii, Andrei Spînu.
Guduit a spus că în 2022, în cadrul unei vizite la Paris, la o întâlnire cu investitorii francezi, președintele Maia Sandu a îndemnat Lagardère să acorde atenție aeroportului din Chișinău pentru posibile investiții în viitor.
Menționăm că consilierul prezidențial Adrian Băluțel a declarat că nu a existat o astfel de întâlnire: "În același timp, președintele participă la mai multe forumuri internaționale de business, inclusiv în Franța, unde participă zeci de investitori și unde Maia Sandu promovează Republica Moldova ca un spațiu sigur pentru investiții de calitate care să contribuie la dezvoltarea economiei moldovenești, deschiderea a noi locuri de muncă”.
El a explicat că licitația organizată în Moldova nu este diferită de alte licitații similare. El a menționat exemplul unei licitații la aeroportul spaniol, la care a participat doar Lagardère, adăugând că deseori la astfel de licitații există doar unul sau maxim doi participanți. De asemenea, nu au existat caracteristici speciale în condițiile de licitație - acestea au fost condiții clasice care se referă la faptul de a avea o practică internațională sau multă experiență.
De asemenea, Guduit a dat asigurări că compania nu a pus condiții autorităților moldovenești pentru revenirea la regimul duty-free pe aeroportul din Chișinău, cererea lor fiind bazată pe regimul duty-pay. În același timp, el nu a exclus că ar fi făcut o astfel de solicitare autorităților în viitor, deoarece un astfel de regim de obicei aduce beneficii atât pasagerilor, cât și aeroportului.
Răspunzând la întrebarea despre scandalul din jurul licitației de la aeroportul Otopeni din București, Guduit a spus că au câștigat-o într-un mod corect și transparent, în timp ce rezultatele licitației au fost contestate de un alt participant, compania Milenium Prodesign. Împotriva acestei companii au fost deschise mai multe dosare de corupție în România, iar doi acționari ai acestei companii au recunoscut acest lucru, iar ancheta este în curs de desfășurare.
Guduit a adăugat că compania este prezentă pe piața românească de 12 ani și are peste 300 de puncte de vânzare în România.
Menționăm că compania este prezentă în 42 de țări, în aeroporturi, gări auto și puncte de vânzare, cu o cifră de afaceri de 7 miliarde de euro în 2023.