Transportatorii moldoveni au anunțat că se pregătesc de proteste. Aceștia sunt nemulțumiți de modificările la Codul transporturilor rutiere pregătite de Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale. Acest lucru se arată într-o scrisoare deschisă a Asociației Patronale a Operatorilor de Transport Auto (APOTA).
Asociația comunică că, a recepționat de la Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale (MIDR) proiectul de modificare a Codului Transporturilor Rutiere (CTR) în redacție actualizată. Proiectul împreună cu anexele conține în jur de 200 pagini. ”Ministerul ne-a acordat termen de prezentare a opiniilor doar 3 zile. Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale și Cancelaria de stat nici nu au de gând să examineze obiecțiile transportatorilor”, se menționează în scrisoare. Potrivit președintelui Consiliului APOTA, Oleg Alexa, deși termenul inexplicabil de mic de trei zile expiră marți, 31 octombrie, constatăm că pentru ziua de marți acest proiect este inclus în agenda ședinței Grupului de lucru al Comisiei de Stat pentru reglementarea activității de întreprinzător.
Potrivit Asociației, proiectul elaborat și prezentat de MIDR conține prevederi care contravin principiilor legislației europene în domeniul transporturilor și angajamentelor asumate de Republica Moldova de ajustare a legislației naționale la cea europeană. Totodată, analiza impactului de reglementare conține afirmația stranie a MIDR precum că acest proiect nu necesită a fi supus expertizei de compatibilitate cu legislația europenă.
”Aceste derapaje de la normele europene sunt comise de MIDR pentru a crea instrumente de deposedare a transportatorilor de afaceri și de subordonare politică a domeniului transporturilor rutiere de persoane. Prin acest proiect, de asemenea, se favorizează schemele de corupție din ANTA, se menține și se legalizează abuzurile grupării Vîlcu-Andronachi care continuă să gestioneze majoritatea gărilor din țară, se instituie pîrghii de amestec în activitatea de afaceri și obstacole a activității de transport, toate fiind incompatibile cu legislația europeană”, se arată în comunicat.
APOTA adaugă că propunerile venite din partea transportatorilor, toate bazate pe legislația UE și a țărilor UE, au fost respinse de către MIDR.
Asociația a subliniat că, ”poziția Ministerului Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nu lasă transportatorilor altă cale decât cea a protestelor” și a adăugat că, APOTA, în următoarele zile, după consultarea transportatorilor va anunța perioada și modul de desfășurare a protestelor împotriva inițiativei MIDR.