Acasa Actual
Stații de așteptare, panouri publicitare și locuri de joacă strict pentru cinci ani? Ce este în neregulă cu noul Cod al Urbanismului

Stații de așteptare, panouri publicitare și locuri de joacă strict pentru cinci ani? Ce este în neregulă cu noul Cod al Urbanismului

image

Camera de Comerț Americană din Moldova este îngrijorată de unele prevederi din proiectul noului Cod al Urbanismului. Potrivit evaluării companiilor membre ale asociației de afaceri, articolele referitoare la construcțiile provizorii și la mobilierul stradal pot duce la haos pe piață.


Astfel, potrivit anexei 10 la proiectul Codului, în categoria construcțiilor provizorii intră chioșcurile, gheretele, standurile, locurile de expunere situate pe căile și în spațiile publice, corpurile și panourile de afișaj, panourile și anunțurile, copertinele, pergolele, mobilierul urban, antenele-satelit, echipamentele de telefonie mobilă, internet, taberele de corturi și stațiile de autobuz.


De asemenea, în conformitate cu articolul 3 din document, durata de existență a construcției reprezintă perioada de timp după care a expirat durata funcțională de rezistență normativă a construcției.


Având în vedere că, construcțiile provizorii au o durată de existență limitată (nu mai mare de 5 ani), precizată și prin autorizația de construire (așa cum acest fapt este reglementat în art. 3 din proiect), devine neclară soarta ulterioară a acestor construcții după expirarea termenului reglementat. ”De exemplu, construcțiile trebuie demontate fără drept de prelungire a exploatării lor sau construcțiile trebuie demontate cu executarea unei construcții noi în același loc? Sau termenul de exploatare a construcțiilor  va putea fi prelungit în baza unui raport de expertiză tehnică?”, menționează Asociația.


În vederea clarificării, cel puțin parțiale, a regimului acestor construcții, Amcham solicită respectuos reglementarea dreptului titularului de a prelungi termenul de valabilitate al autorizației pentru construcțiile provizorii sau reglementarea altor proceduri care se impun în cazul construcțiilor provizorii pentru prelungirea duratei de existență (exemplu: expertiza tehnică), după caz.


În plus, asociația a atras atenția asupra noțiunii de mobilier urban, care nu este prezentat în cod și care necesită clarificări. De exemplu, documentul clasifică dispozitivele publicitare ca fiind construcții provizorii pentru care se așteaptă să se emită o autorizație. Pe de altă parte, noua Lege a publicității atribuie dispozitivele publicitare fixe, inclusiv firmele cu o suprafață mai mare de 1 metru pătrat, la categoria mobilierului urban care servește drept suport pentru imaginea publicitară în publicitatea exterioară. Și acestea au nevoie de autorizație.


Prin urmare, atât Legea publicității, cât și Legea autorizării executării lucrărilor de construcție (inclusiv proiectul Codului), reglementează două acte permisive pentru autorizarea aceluiași obiect, fapt care contravine scopului Legii privind reglementarea prin autorizare a activității de întreprinzător. Amcham consideră că merită să se excludă una din cele două acte permisive reglementate — fie autorizația pentru dispozitiv publicitar, fie autorizația de construcție.


Proiectul codului nu oferă o claritate în partea referitoare la soarta construcțiilor neautorizate, inclusiv a celor provizorii, nefiind reglementate norme tranzitorii și posibilitatea legalizării lor


Ministerul Infrastructurii și Dezvoltării Regionale nu a comentat încă remarcile Amcham.


Menționăm că Codul urbanismului a fost aprobat în primă lectură la 26 octombrie.


Citiți, de asemenea
Vei fi interesat de
img